Przejdź do treści głównej

Materiały dla specjalistów

Wybierz spośród interesujących Cię przepisów

Na tej stronie znajdą Państwo odsyłacze do stron z materiałami przeznaczonymi dla osób stykających się w pracy z problematyką narkotyków i profilaktyki. Część zasobów jest nastawionych na pogłębienie wiedzy dotyczącej substancji psychoaktywnych i uzależnień, część może posłużyć jako pomysły na lekcje lub zajęcia warsztatowe, część dotyczy pracy z rodzicami. Zachęcamy również do skorzystania ze szkoleń internetowych.

Programy profilaktyczne

Candis
Program Canadis Logo

Candis to indywidualny, krótkoterminowy program terapeutyczny dla osób mających problemy z powodu używania marihuany lub haszyszu. W programie mogą uczestniczyć osoby powyżej 16. roku życia, które chciałyby ograniczyć lub zrezygnować z używania konopi.

Na stronie internetowej programu znajdują się m.in. informacje objaśniające problem nadużywania marihuany (cannabis) oraz informacje prawne.

FreD goes net
Program Fred goes net logo

Program profilaktyki selektywnej, wdrożony w Polsce przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii w ramach międzynarodowego projektu realizowanego latach 2007–2010. Jego sednem jest krótka interwencja dla osób w wieku 14–21 lat, które doznały problemów (np. konflikt z prawem) na tle używania substancji psychoaktywnych. Na program składają się indywidualna rozmowa oraz 8-godzinne zajęcia w niewielkiej grupie równieśniczej.

Unplugged
unplugged logo

Program Przeciwdziałania Przyjmowaniu Substancji Uzależniających przez Uczniów „Unplugged” został opracowany przez Europejską Agencję Przeciwdziałania Narkomanii EU-Dap (na jej stronie zamieszczono materiały do pobrania, m.in. po polsku).

Unplugged to szkolny program profilaktyki uniwersalnej, adresowany do młodzieży w wieku 12–14 lat. Program jest realizowany w klasach szkolnych, w formie 12 jednogodzinnych zajęć lekcyjnych oraz 3 spotkań dla rodziców uczniów uczestniczących w programie. Zajęcia prowadzą przeszkoleni pedagodzy, którzy znają swoją grupę odbiorców, zazwyczaj nauczyciele praktycy, którzy na co dzień pracują w szkole, w której jest realizowany program. Unplugged bazuje przede wszystkim w odwołaniu do czynników chroniących młodzież przed okazjonalnym i problemowym używaniem środków psychoaktywnych.

Program „Unplugged” został wpisany na listę programów rekomendowanych.

Bezpieczniej w dorosłość

Celem tego programu jest zwiększenie wśród młodzieży zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym umiejętności zaspokajania potrzeb psychoemocjonalnych w sposób akceptowany społecznie i przez to zmniejszenie poziomu zagrożenia wykluczeniem społecznym; zablokowanie intensywności doświadczeń ze środkami psychoaktywnymi.

Program trwa 10 miesięcy i pokrywa się z rokiem szkolnym (wrzesień–czerwiec). Podstawę pracy stanowią tzw. grupy wsparcia czyli rekrutowane w szkołach grupy rówieśnicze spotykające się regularnie w przyjaznym, neutralnym miejscu, gdzie uczestniczą w szeregu zajęć warsztatowych i psychoedukacyjnych. Osoba prowadząca grupę wspiera rozwój pozytywnych relacji wewnątrz grupy prowadząc ją przez kolejne fazy „życia programu”, tj. od wstępnej integracji i budowy wzajemnego zaufania, przez ujawnianie i modyfikację zachowań i relacji po końcową fazę rozstaniową.

Program „Bezpieczniej w dorosłość” został wpisany na listę programów rekomendowanych.

IMPACT (Interdyscyplinarny Model Przeciwdziałania Agresji i Cyberprzemocy Technologicznej)

IMPACT to innowacyjny program profilaktyczny dla szkół, którego celem jest zapobieganie zjawisku cyberprzemocy wśród młodzieży w wieku 13–16 lat. Został stworzony przez konsorcjum złożone z organizacji pozarządowych i jednostek naukowych przy udziale badaczy i praktyków zajmujących się tematyką przemocy rówieśniczej on-line.

Program obejmuje 10 scenariuszy lekcyjnych wraz z materiałami pomocniczymi (prezentacje multimedialne, filmy, aplikacje internetowe) dotyczących czterech obszarów: kompetencji psychologicznych wspierających pozytywne zachowania w Internecie; zjawiska agresji elektronicznej – role ofiary, świadka i sprawcy; pozytywnego wykorzystania możliwości Internetu; prywatności i bezpieczeństwa w Sieci.

Akademia Dorosłości

Program profilaktyczny adresowany do młodzieży w wieku 14–19 lat. Celem programu jest wyrobienie w uczestnikach umiejętności radzenia sobie z kryzysem wieku dojrzewania oraz zapobieganie wykluczeniu społecznemu. Program przewiduje cykl 12 spotkań, podczas których młodzież uczy się konstruktywnych zachowań związanych z rozwiązywaniem problemów interpersonalnych oraz intrapsychicznych.

Stawiam na siebie. Profilaktyka uzależnień behawioralnych

Program z zakresu profilaktyki uniwersalnej uzależnień behawioralnych (ze szczególnym uwzględnieniem nadużywania komputera i Internetu).

Szkolenia on-line

Program Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom Logo

Program e-learningowy składający się z siedmiu wykładów, długości od 4 do 15 minut, nt. uzależnień od narkotyków i poszczególnych substancji. Wykłady z założenia są przeznaczone dla lekarzy i terapeutów, jednak prezentowana w nich wiedza jest przystępna i przydatna dla każdego, kto chce dowiedzieć się czegoś o narkotykach. Do każdego wykładu jest dostępny test sprawdzający wiedzę.

(Oprócz wykładów dostępne są także scenki, w których zaprezentowano zachowanie osób z problemem narkotykowym i propozycje przeprowadzenia rozmowy.)

Kursy internetowe programu eTwinning
eTwinning logo

winning to społeczność szkół, uczniów i nauczycieli współpracujących ze sobą za pomocą mediów elektronicznych. Uczestniczą w niej nauczyciele wszystkich przedmiotów, a również bibliotekarze szkolni i pedagodzy.

Na platformie eTwinning znajduje się mnóstwo bezpłatnych szkoleń on-line, m.in. uczących obsługi narzędzi internetowych/komputerowych przydatnych do prowadzenia zajęć, jak i codziennej pracy z użyciem komputera i Sieci. Oprócz tego istnieje możliwość uczestnictwa w projektach edukacyjnych. Sama strona oferuje też dostęp do informacji nt. warsztatów, seminariów itp.

o programie
szkolenia, warsztaty, seminaria

(Oprócz wykładów dostępne są także scenki, w których zaprezentowano zachowanie osób z problemem narkotykowym i propozycje przeprowadzenia rozmowy.)

Materiały do zajęć z młodzieżą

Konspekt zajęć „Narkotyki? Na co mi to?”
narkotyki? na co mi to? Konspekt zajęć dla pedagogów, psychologów i nauczycieli

Konspekt zajęć dla pedagogów, psychologów i nauczycieli szkół gimnazjalnych przygotowany w ramach ogólnopolskiej kampanii „Narkotyki? Na co mi to. Odleć z nami, nie z narkotykami!”, realizowanej przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, a której honorowego patronatu udzielił Minister Zdrowia. Celem zajęć jest podniesienie świadomości młodzieży na temat przyczyn i skutków uzależnień, uświadomienie psychicznych i środowiskowych czynników wpływających na rozwój uzależnienia oraz edukacja na temat konsekwencji zdrowotnych, społecznych i prawnych związanych z używaniem narkotyków.

Konspekt zajęć „Narkotyki? Na co mi to?”

Drażetka nadziei czy drażetka rozpaczy?
scholaris logo

Scenariusz lekcji – rozmowy o uzależnieniu i jego konsekwencjach – wykorzystuje fragmenty książki My dzieci z dworca Zoo, umożliwia uczniom zapoznanie się z problemem narkomanii i rozpoznanie stanu po zażyciu substancji psychoaktywnej. Przewiduje pracę w grupach i wykorzystanie potencjału uczniów poprzez wyrażanie własnego stanowiska odnośnie narkotyków.

Eksperymentowanie młodzieży z narkotykami
scholaris logo

Scenariusz lekcji, który obejmuje wykład, dyskusję i tworzenie prezentacji przez uczniów. W dyskusji ważne jest zwrócenie uwagi m.in. na problemy prawne i finansowe wiążące się z narkotykami. Porusza ona również kwestię wolności i jej granic.

Scenariusz godziny wychowawczej
scholaris logo

Przewidziany na dwie godziny lekcyjne, zakłada dyskusję między dwoma grupami uczniów mających przeciwne zdanie na temat narkotyków i wykład nauczyciela na temat zagrożeń wynikających z ich przyjmowania.

„Smak życia” – debata o dopalaczach
scholaris logo

Program profilaktyczny adresowany do młodzieży szkolnej w wieku 15–18 lat, przygotowany przez Krzysztofa Wojcieszka z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia oraz Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. W ciekawy sposób wprowadza w poszukiwanie i refleksję nad tytułowym smakiem życia.

„Narkotyki – ryzykowna droga”
Plakat programu: Narkotyki - ryzykowna droga przedstawiający zamknięte drzwi z informacją: "Nie otwierać".

Edukacyjno-profilaktyczna broszura dla młodzieży w wieku gimnazjalnym autorstwa Kingi Sochockiej i Karoliny van Laere. Publikacja, opatrzona ilustracjami i niewielkimi zadaniami, ma na celu podniesienie wiedzy na temat ryzyka używania substancji psychoaktywnych, mechanizmów chroniących przed używaniem narkotyków oraz podniesienie ich kompetencji z zakresu asertywności.

Platforma edukacyjna dla profesjonalistów
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę logo

Rozbudowane zasoby cyfrowe fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje) zawierają m.in. programy e-learningowe dla dzieci i młodzieży, scenariusze zajęć i materiały edukacyjne. Tematyką jest ochrona przed przemocą. Program e-learningowy wymaga rejestracji, jednak nauczyciel może dodać całą klasę, dzięki czemu poszczególni uczniowie nie będą musieli się rejestrować.

e-learning dla uczniów

Materiały do spotkań z rodzicami

„Szkoła i rodzice wobec zagrożeń substancjami psychoaktywnymi”
okładka programu warsztatów Szkoła i rodzice wobec zagrożeń substancjami psychoaktywnymi.

Scenariusz spotkania to gotowe narzędzie dla nauczyciela do pracy profilaktycznej z rodzicami. Głównym celem programu jest nawiązanie przez nauczyciela-wychowawcę efektywnej współpracy, umożliwiającej zgodne działanie szkoły i domu, oraz wzmocnienie ochrony uczniów w okresie dojrzewania przed zagrożeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych.

„Dopalacze – spotkanie z rodzicami w szkole”
Okładka scenariusz zajęć profilaktycznych: „Dopalacze – spotkanie z rodzicami w szkole”

Scenariusz spotkania z rodzicami w szkole, przewidziany na dwie godziny lekcyjne. Na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji znajdują się również inne prezentacje z zakresu profilaktyki oraz baza programów psychoprofilaktycznych.

Dopalacze-wypalacze. Spotkanie z rodzicami w szkole
Plakat: Nowe zagrożenie - "Dopalacze"

Scenariusz spotkania z rodzicami informującego o zagrożeniach wynikających z pojawienia się nowych substancji psychoaktywnych – dopalaczy. Oprócz dostarczenia informacji, scenariusz zakłada aktywizację rodziców. Czas trwania: 2 godziny lekcyjne, osoba prowadząca: pedagog, psycholog lub wychowawca klasy.

Informacje o substancjach psychoaktywnych

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.