Przejdź do treści głównej

System wartości w oddziaływaniach profilaktycznych wobec młodzieży

| ,

Oddziaływania profilaktyczne stosowane wobec młodzieży muszą uwzględniać specyfikę potrzeb adolescentów oraz wartości charakterystyczne dla okresu dojrzewania. Zrozumienie fundamentalnych i dynamicznych zmian tego etapu życia stanowi punkt wyjścia dla dobrej i efektywnej profilaktyki uzależnień i promocji zdrowego stylu życia.

Dylematy dorastania – kryzys dotychczasowych wartości

1. Zmiany w obrazie siebie

Kiedy nastolatek spogląda w lustro, widzi zupełnie inną osobę niż dwa czy trzy lata wcześniej. Zmienia się jego wygląd zewnętrzny i szczególnego znaczenia nabiera fakt płciowości – określa się jako młoda kobieta lub młody mężczyzna. Fakt ten pociąga za sobą wiele niezwykle istotnych konsekwencji, od zmian w wyglądzie i ubiorze, stylu bycia i zachowania wśród rówieśników, aż po inicjację seksualną.

2. Odrzucenie wartości rodziców, bunt wobec dorosłych

Nastolatek nie chce być traktowany jak dziecko i chciałby podejmować własne, niezależne decyzje, ale jednocześnie jest nadal zależny od rodziców (zarówno społecznie, jak i materialnie), potrzebuje ich wsparcia i pomocy.

To, co dotychczas było przyjmowane aksjomatycznie, a więc normy rodziców i najbliższego środowiska, zostaje zagrożone. Jest podważane, brane pod lupę i krytykowane. Aby określić swoją tożsamość i odnaleźć sens istnienia, nastolatek często neguje wartości i autorytety rodziców, a własnej drogi do samodzielności szuka poprzez bunt i zmianę dotychczasowego stylu życia.

Odrzucając wartości rodziców doświadcza kryzysu, który może zostać złagodzony tylko poprzez przyjęcie nowych wzorców, najczęściej od grupy rówieśniczej.

Przynależność do grupy – wartości grupy rówieśniczej

Potrzeba bycia akceptowanym i przynależenia do grupy staje się coraz silniejsza. Kiełkujące „ja” potrzebuje oparcia w grupie „takich jak ja”, tak samo poszukujących i wrażliwych.

Młody człowiek jest wyczulony na kłamstwo, obłudę, dwulicowość i konformizm. Z zapałem krytykuje postępowanie najbliższych, surowo ocenia wszelkie kompromisy moralne.

Poszukuje autorytetów w środowisku rówieśniczym. Łatwo „kupuje” ideologie subkultur, kreujące świat czarno-białych wartości, i wszystko, co podkreśla jego odrębność i wyjątkowość.

Przeżywa zmienność intensywnych uczuć: od idealizacji świata i ludzi, pragnienia szczęścia i pokoju na świecie – po nihilizm, zaprzeczanie wszelkim wartościom, negowanie sensu swojego istnienia.

Sam fakt bycia w grupie jest niezwykle wzmacniający dla dorastającego człowieka; nawet jeśli grupa odniesienia realizuje wartości negatywne, to bardzo trudno jest mu je odrzucić. Stąd tak silny i zniewalający wpływ sekt, grup „narkomańskich” czy chuligańskich (np. pseudokibiców).

Praktycy pracujący z młodzieżą zwracają uwagę na naczelne potrzeby okresu dorastania, jakimi są: odkrycie kim jestem, bycie zaakceptowanym przez grupę inną niż rodzinna oraz znalezienie sensu swojego istnienia.

Oddziaływania profilaktyczne, akcentujące rozwój potencjału młodego człowieka, poszerzenie jego umiejętności interpersonalnych i twórcze podejście do samego siebie, wyposażają nastolatka w skuteczne mechanizmy radzenia sobie z zagrożeniami okresu dorastania, do jakich należą w szczególności: uzależnienia, mobbing i przemoc, działalność sekt, nerwice, anoreksja, myśli i działania samobójcze.

Oddziaływania profilaktyczne – wartości liderów alternatywnych grup młodzieżowych

Osoby pracujące z młodzieżą niejednokrotnie zadają sobie pytanie, jak przekazywać wartości pozytywne, aby były one bardziej atrakcyjne od norm patologicznych subkultur, pozwalały zaspokajać potrzebę indywidualności i jednocześnie przynależności do grupy.

Jednym z rozwiązań jest tworzenie alternatywnych grup młodzieżowych, zintegrowanych wokół lidera – prowadzącego.

Prowadzący, którym może być wychowawca, nauczyciel czy lider młodzieżowy, inicjuje spotkania grupy i prowadzi je stopniowo od etapu integracji w kierunku silnej więzi między uczestnikami. Dokonuje się to poprzez wzajemne poznawanie się i udzielanie sobie wsparcia w codziennych kłopotach. Zasady i reguły zachowania w grupie są ściśle określone i przestrzegane przez wszystkich członków grupy, co wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i zaufania między nimi.

  • Prowadzący grupę jest osobą „wyraźną”, o ukształtowanym systemie wartości, a więź łącząca go z uczestnikami pozwala na transfer tych wartości bądź ich krytykę, ale przede wszystkim pozwala ujawnić konsekwencje, jakie niesie przyjęcie danego systemu wartości.
  • Prowadzący zatem jest osobą modelującą normy i zasady grupy, a niejednokrotnie staje się autorytetem dla wielu uczestników.
  • Dobry prowadzący dysponuje nie tylko warsztatowymi umiejętnościami pracy z grupą, ale także umiejętnościami nawiązywania bliskiego kontaktu i udzielania wsparcia.
  • Jego system wartości wypływa z kontekstu pracy – opartej na więzi i szczerości, a jednocześnie wymagającej ciągłego krytycznego spojrzenia na samego siebie i często przewartościowywania własnego świata.

Wartości realizowane w grupowych oddziaływaniach profilaktycznych

1. Wartość samorealizacji

Pierwszym krokiem w kierunku samorealizacji jest spojrzenie na siebie jako na kogoś godnego szacunku, mądrego, interesującego.

Często pod maską nadmiernego luzu, krzykliwego stroju, wesołkowatości czy częstego picia w towarzystwie kryje się poczucie bycia kimś gorszym, nieważnym, nic nie wartym.

Poczucie niskiej wartości rodzi niechęć poznawania siebie i pogłębia rozdźwięk między nieszczęśliwym „ja” a stworzoną fasadą.

Wartość tę realizują oddziaływania profilaktyczne ukierunkowane na wzmacnianie pozytywnego obrazu siebie, szukanie swoich mocnych stron i umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi oraz pozwalające na doświadczanie grupowej akceptacji i rówieśniczego wsparcia. Samorealizacja to także eksperymentowanie z nowymi zachowaniami w grupie – przyjmowanie nowych ról społecznych, ponoszenie zysków i strat z nimi związanych.

2. Wartość poznania siebie

Poznanie siebie polega przede wszystkim na poszerzeniu własnej świadomości. Oznacza to lepszy wgląd we własne:

  • emocje
  • sądy na temat siebie i otaczającej rzeczywistości
  • zachowania (ich przyczyny, mechanizmy i konsekwencje)

W realizacji tej wartości szczególnie istotne jest nabywanie umiejętności przeżywania emocji i ich kontrolowania. Pozwala to na lepsze rozumienie siebie i innych. Nazywanie własnych emocji, świadomość stanów i zachowań, z jakich one wynikają, oraz umiejętność wyrażania uczuć, zwłaszcza tzw. „trudnych”, jak złość, smutek czy lęk rodzi poczucie wewnętrznej siły, sprawstwa i oparcie w sobie. Zwiększa także empatię i wrażliwość w kontaktach z innymi, co powoduje wzrost akceptacji i popularności rówieśniczej.

Uświadomienie sobie przeżywanych emocji jest pierwszym krokiem na drodze kontroli emocjonalnej, która pozwala młodemu człowiekowi zapanować nad siłą i intensywnością uczuć, spowodowanych m.in. „burzą hormonalną”.

Poznanie siebie odbywa się także poprzez nabywanie wiedzy o tym, co dzieje się z naszym ciałem, jak się zmieniamy, jak nas widzą inni, jak komunikujemy się z innymi, co możemy zmienić w sobie, aby być lubianymi i akceptowanymi członkami grupy.

Wartość ta jest realizowana w różnorodnych formach pracy z grupą, takich jak: warsztaty, grupy wsparcia, grupy terapeutyczne, spotkania psychoedukacyjne itp.

3. Wartość radości

Proces wychowania często tłumi naturalną spontaniczną i ekspresyjność dziecka. W konsekwencji młody człowiek „zapomina”, czym jest swobodna zabawa, radosny śmiech, nieskrępowana wesołość. W swoim życiu odczuwa nudę, bezsens lub pustkę. Zaczyna osiągać przyjemność w sposób sztuczny i zewnętrzny – poprzez alkohol czy narkotyki, eliminujące poczucie wstydu i ograniczenia.

Dlatego istotną rolę w działaniach profilaktycznych odgrywa wartość umiejętnego przeżywania radości jako stanu równowagi wewnętrznej, szczęścia, przyjemności.

Realizacji tej wartości służą grupowe zajęcia integracyjne, gry i zabawy zespołowe, muzykoterapia, spotkania uwalniające twórczą ekspresję i śmiech, zajęcia o charakterze relaksacyjnym i odreagowującym. Takie spotkania grupowe mają na celu bezpośrednie doświadczanie stanu rozluźnienia, przyjemności i spontaniczności.

4. Wartość współistnienia

Życie wśród innych – w grupie rówieśniczej, rodzinie czy szkole – to stałe nawiązywanie kontaktów, uczenie się ról społecznych, zaznaczanie swojej pozycji oraz odnoszenie porażek i sukcesów społecznych.

Młody człowiek, który żywi szacunek do samego siebie, potrafi docenić wartość prawdziwej przyjaźni i dojrzałej miłości. Swoje związki z ludźmi opiera na wzajemnym zrozumieniu, sympatii i bliskości. Rodzi to tolerancję w stosunku do innych, odmiennych ze względu na wiek czy doświadczenia życiowe, a także zwiększa wrażliwość na drugiego człowieka.

Grupowe oddziaływania profilaktyczne powinny modelować normy wynikające z przyjęcia wartości współistnienia, takie jak:

  • szczerość
  • otwartość i tolerancja
  • akceptacja odmienności
  • zgoda na ponoszenie ryzyka „wyjścia do innych ludzi”

Realizacja tej wartości w działaniach profilaktycznych powinna zawierać przyjmowanie odpowiedzialności za swoje decyzje oraz ponoszenie konsekwencji swoich błędów, nabywanie umiejętności zachowań asertywnych, uczenie się podejmowania decyzji, gospodarowania czasem, rozwiązywania konfliktów.

Przyjęcie w oddziaływaniach profilaktycznych wobec młodzieży tak spójnego systemu wartości pozwala na transfer tych wartości, bez uciekania się do moralizowania i krytykowania młodzieży, co jest częstym błędem wszelkich pogadanek, jednorazowych „akcji” profilaktycznych czy spotkań ze specjalistami, mających na celu „przestraszyć” młodych ludzi konsekwencjami zachowań ryzykownych.

W powyższym podejściu, odpowiadającym na potrzeby adolescenta, szczególnie cenne jest potraktowanie młodego człowieka jako podmiotu, sprawcy rzeczywistości, który poznając i realizując siebie, czuje się dobrze wśród innych, stąd nie ma potrzeby sięgania po „wspomagacze”, „rozweselacze” czy „zabijacze nudy”, jakimi są używki.

Tego typu oddziaływania profilaktyczne wyposażają młodzież w konkretne umiejętności społeczne, takie jak: zdobywanie akceptacji rówieśników, wyrażanie swojego zdania, okazywanie i rozładowywanie emocji w sposób akceptowany społecznie. Pozwala to na likwidowanie źródła choroby, a nie jej objawów, jakimi są: zachowania agresywne, sięganie po używki i inne zachowania autodestukcyjne.

Oddziaływania, które uczą pewności siebie, czyli realnego poznania swojej wartości i odrębności innych ludzi, umożliwiają przejście przez okres dojrzewania bez porażek i strat. Nastolatek świadomy swej siły i wartości (a także swych ograniczeń) potrafi wpływać na otoczenie wykorzystując własny potencjał, może aktywnie wychodzić naprzeciw temu, co spotyka go w życiu.

Pewna siebie młodzież ma pozytywny obraz świata i gotowość do nowych doświadczeń. Niepowodzenia i porażki traktuje jako zwykłe nauczki, nie pozbawiające jej odwagi, potrafi przyjąć krytykę bez atakowania otoczenia. Akceptacja siebie pozwala na harmonijne i spokojne współżycie z innymi. Pewni i świadomi siebie ludzie w odpowiedni sposób kierują ku innym swoje cele i życzenia, bez stosowania przymusu lub siły.

Brak pewności siebie u wielu ludzi wiąże się z lękami i niepewnością oraz z poczuciem zepchnięcia na margines. Takie uczucia często nie pozwalają odkryć własnych zasobów i wykorzystać ich efektywnie. Interakcyjne sytuacje przeżywane często są jako zagrożenie. Reakcją na poczucie zagrożenia jest niekiedy agresja i przemoc, pozwalające zapanować nad własnym strachem i kompleksem niższości (Rosemarie Portmann, Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Jedność 2001).

Rozwój samoświadomości, poznanie siebie, twórcze przeżywanie radości oraz doświadczanie zależności życia wśród innych ludzi, jako realizacji własnych praw i tolerancji wobec potrzeb i wartości innych, to podstawowe cele, jakie powinien stawiać przed sobą nauczyciel i wychowawca młodych ludzi.

Młodzież, mimo krytyki i negacji postaw dorosłych, jest niezwykle wrażliwym i elastycznym odbiorcą, poszukuje wartości i porządku w świecie, który ją otacza, potrzebuje autorytetów, które nie będą jej krytykować i ograniczać, lecz wzmacniać, rozwijać i wspierać.

Programy profilaktyczne realizujące opisane zagadnienia

  1. „Jak żyć z ludźmi” (pod red. Roda Ballarda) – program rozwijania umiejętności społecznych, z elementami profilaktyki uzależnień, wyd. MEN 2002
  2. „Spójrz inaczej” (Andrzej Kołodziejczyk, Ewa Czemierowska, Tomasz Kołodziejczyk) – program wspierania rozwoju osobowości ucznia i jego zdolności przystosowania się społecznego, wyd. Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki szkolnej „Spójrz inaczej”, Starachowice
  3. „Spójrz inaczej na agresję” (Andrzej Kołodziejczyk, Ewa Czemierowska, Tomasz Kołodziejczyk) – rozwinięcie programu „Spójrz inaczej” o problematykę agresji i przemocy, wyd. Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki szkolnej „Spójrz inaczej”, Starachowice
  4. „Podaj dłoń” (David W. Johnson) – program dla liderów młodzieżowych, wyd. Fundacja ETOH, Warszawa
  5. „Program doradztwa rówieśniczego” (Zbigniew Gaś) – program budowania rówieśniczego wsparcia, wyd. Fundacja „Masz szansę”, Lublin
  6. „Śnieżna kula” (wg programu amerykańskiego „Snowball”) – program dla wolontariuszy młodzieżowych oraz dorosłych zainteresowanych profilaktyką środowiskową i promowaniem zdrowego stylu życia, wyd. Profilaktyczno-Rozwojowy Ośrodek Młodzieży i Dzieci „Prom”, Łódź
  7. „Trzy koła” (pod red. Barbary Wolniewicz-Grzelak) – program rozwijania w szkole pozytywnych więzi między wychowawcą a uczniami i ich rodzicami, wyd. Fundacja Wychowawców i Młodzieży „Prom”, Warszawa 2000
  8. „Poznaję – wybieram” (Wojciech Słonina, Renata Knez) – program integracyjno-profilaktyczny dla młodzieży, wyd. Rubikon, Kraków 2003

Literatura pomocna w profilaktyce uzależnień młodzieży

  • Arnold P. Goldstein, Ellen McGinnis (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Arnold P. Goldstein, Ellen McGinnis (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Warszawa: Fundacja „Karan”.
  • Barbara i Grzegorz Paziowie (2002). Szkoła, która ochrania. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon.
  • Christine Kaniak-Urban (2002). Każde dziecko ma swoje mocne strony. Jak rozwijać naturalne zdolności dziecka. Kielce: Jedność.
  • Joanna Szymańska (2002). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki. Warszawa: CMPPP.
  • Karl E. Dambach (2003). Mobbning w szkole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Krystyna Ostrowska (1998). Wokół rozwoju osobowości i systemu wartości. Warszawa: CMPPP.
  • Krzysztof Wojcieszek (2002). Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków: Rubikon.
  • Lester L. Amann, Arnold P. Goldstein, Kenneth W. Reagles (2001). Umiejętności chroniące. Warszawa: Fundacja Karan.
  • Marek Dziewiecki, Nowoczesna profilaktyka uzależnień
  • Renata Knez, Wojciech Słonina (2002). Saper, czyli jak rozminować agresję. Kraków: Rubikon.
  • Roy Bailey (2002). Zarządzanie stresem, czyli ćwiczenie jak sobie z nim radzić. bmw.: Arte.
  • Wanda Elżbieta Papis (2001). Busola życia. bmw.: Busola.

Zobacz także

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.